Snøtinden @ Svartisen

Snøtinden er den høyeste toppen på Svartisen og stikker 1594 meter til værs og den kan sees fra stort sett alle deler av vestbreen. Fristen til å bestige den har vært mer en stor og toppen har plaget meg i mange år.

Jeg føler det nesten like hardt som den kjente fjellklatreren og friluftsmannen Peter Wezzel Zapffe uttryke om Stetinden : "Jeg ligger og kjender at jeg hater dette forbandede fjeld, fordi det har magt over mitt sind."
.
En tidlig torsdagsmorgen kikket jeg ut vinduet og konstaterte at yr hadde atter en gang bommet på værmeldingen, solen skinte fra skyfri himmel. Det var bare å finne frem fjellskiene, pakke sekken og stikke til fjells. Snøtinden skulle bestiges.
.
På toppen av Holmvassdammen. Storglomvatnet er gått opp.
.

Holmvassdammen er et godt utgangspunkt for å gå inn på breen på en sikker måte. Iskanten ligger rett opp i dalen og Snøtinden ligger ca 19 km sør/øst for dammen.
.

Høytrykket i Rødøy lå å stanget vekk lavtrykket som lå lenger nord. Store skyer fløt over himmelen.
.


Tretten-null-to høgda i sikte. Hegelandsbukken til venstre i bildet.
.

Midt ute på breen og mange kilometer igjen, men Snøtinden rykker stadig frem :-)
.

Meterologisk institutt har en målestasjon ved foten av Snøtinden i 1350 meters høyde. Det er kanskje denne stasjonen som er kilde til alle feilmeldingene yr.no legger ut :P
.

Sjarmør etappen igjen og siste motbakke før toppen. Høytrykket er i ferd med å tape for skymassivet som lurte lengre nord i landet. Tåken måtte selvsagt legge seg i det jeg var nesten på toppen :P
.

Endelig oppe og tilslørt utsikt mot naboen Grytinden og Glomdalen åpenbarer seg.
.


Utsikten sør/vest over mot Nordfjorden og Rødøy.
.

Nede fra toppen og det er bare den lange mot tretten-null-to høgda igjen og videre hjemover.
Det hører med til historien at når jeg var kommet et godt stykke på hjemveien så lettet tåka og skyene forsvan som dugg for solen =)

Kommentarer

Populære innlegg