Det forbudte fjell

Høye alpine topper stiger til værs i fjellmassivet som ligger mellom Bjærangsfjorden og Glomfjorden. Kjelddalstinden er 1027 moh og dermed en av de høyeste i området.
.
Den enkleste veien opp starter ved havnivå i Kjelddalen i Bjærangsfjorden og motbakken er lang og seig hele veien opp =)
.

Halveis oppe i lia, utsikten vestover sperres av kvasse tinder =)

Merkelige formasjoner i fjellet.
.


Endelig oppe og utsikten østover åpenbarer seg i form av en imponerende tinderekke =)
.


Ned mot Kjelddalen, fjellet er på langt nær finslipt.
.

Slagfjellkjølen med 940 moh som høyeste punk. Meløya i det fjerne.
.



Utsikten fra Slagfjellkjølen og ned mot Ørnes og Neverdal. Tindene 860 og 848 lokker fristende =)


Alpelandsbyen Glomfjord omkranset av store fjell innerst i fjorden.

Kommentarer

Nunne sa…
KJÆRE TID for en fjellverden vi omgir oss med!
Hmmmm, hvorfor lengte til et annet sted, når vi har det så fint...
Anonym sa…
Hei Sturla Nilsen. Jeg og min familie har to-tre uker i Meløy/Halsosen forran oss i sommer. Da tenker jeg realisere de fjellene jeg ikke kunne gå på sist jeg var der oppe... (skodde). Ser du har vært på en del topper i Meløy - Motinden, Stortuva, Kjelddalstinden, Slagfjellkjølen m.fl. Har du noen tips el for utgangspunkt, rutevalg etc opp på toppene nord for Bjærangsfjorden - deriblandt Kjelddalstinden? Hva med Romsfjellet, Hartfjellet etc? Har søkt på nettet men finner veldig lite info. Få av disse toppene er registrert med bestigning på Peakbook etc.

Håper på svar.
Mvh
Lars H. Lågeide, Sandnes
Anonym sa…
Hei igjen. Svar gjerne på larslageide@hotmail.com

Populære innlegg