4 topps tur på Tjongsfjellet =)


Tjongsfjellet er et nydelig stykke natur som ligger helt Øst på Tjongsfjordhalvøya. Fjellet er et herlig turområde med en  fantastisk fin utsikt. Siden det ikke er noen fjell som blokkerer mot Vest så er utsikten  spesielt god i den retningen =)

Tjongsfjellet har også påtatt seg den store oppgaven med å støtte opp om fjellene lenger inne. Fjellen som hindrer den glatte Svartisen å skli ned og ut i fjorden :P 



Tjongsfjellet 842 moh ligger omslynget av Rismålstinden 699 moh og Bjørntinden 887 moh. Rødøy Turlag har merket sti hele veien til Bjørntinden via Austerskardet og Tjongsfjellet.



Ruten jeg fulgte opp til Rismålstinden og Tjongsfjellet.



Nydelige høstfarger på vei opp til Tjongsfjellet. Rismålstinden til venstre i bildet er første turmål.


Oppe på flaten, Austerskardet er rett frem.


 Austerskardet og Tjongsfjellet sett fra Rismålstinden.

Oppe ved varden og trimkassen ved Rismålstinden. Toppen av Blokktinden og Lille Blokktinden på andre siden av Tjongsfjorden, ligger omkranset i et lavt skydekke som jeg selv etterhvert skulle få teste ut.


 Nydelig utsikt over Tjongsfjord halvøya og Rødøyløva som strekker ut de lange potene sine.



Bjørntinden  ligger innhyllet i tåken og snødrev som kom sigende fra Svartisen og vestover. Planen var å bestige tinden men kombinasjonen av lav sikt og moderns Fårikål i vente, gjorde at fem toppsturen ble med tungt hjerte redusert til en firetoppstur =)



Kommentarer

Mattis Urskog sa…
Heisann! Har nylig begynt å gå rundt omkring i Tjongsfjorden, og bloggen din med løyper og bilder har virkelig inspirert meg.
Gikk i dag en runde fra Ågvannet via Bjørkeng, opp til Arhaugtuva, over Rismålstinden ned til Austerskardet, opp på Tjongfjellet og videre til Bjørntinden før jeg gikk ned via Austerskardet og Tjongfjellposten igjen. En ting jeg ikke klarte, var å komme meg opp til verden på Rismålstinden. Siden den ikke er merket som post lengre, så er heller ikke stien vedlikeholdt. Husker du hvordan man kom seg opp dit?

MVH
Mattis
Hei Mattis.

Hyggelig å høre at du liker bloggen :-)

Jeg kjenner ikke til en etablert rute opp til Rismålstinden. De gangene jeg har vært der så har jeg bare gått opp til toppen fra Tjongsiden. Skal være mulig å gå via Austerskardet, men der er litt ulendt terreng.

Populære innlegg