Storskarstinden og ett Kattøre =)

Kattøran er to navnløse topper som ligger mellom Neverdal og Selstad. Formen på toppen minner om de spisse ørene på en katt, derav det lokale navnet Kattøran. Toppene har lenge gitt meg en gnagende irritasjon for at jeg ikke har vært å besøkt dem.

En nydelig høstdag i september, jeg tror det var en mandag, ble beslutningen tatt om å gjøre ende på irritasjonen og ta turen opp til det høyeste Kattøret. Planen var også å legge turen innom den 860 m høye Storskardtinden i samme slengen.
 

Kattøran sett fra Neverdal. Storskardtinen ligger rett bak det høyre øret.

Nydelig, ikke sant ?



Venstre Kattøre 760 moh er preget av å være bratt og vill, og lar seg ikke lett temme. For å komme opp trenges rikelig med klatreutstyr eller flaks verdig en Jackpot vinner i Lotto. Ned kommer en seg alltid....



Tyttebær og blåbær i skjønn forening =) Mang en blåbær lyng å gå seg fast i her.


 Nesten oppe på Kattøret, bare det siste, bratte, smale partiet igjen.



Hit men ikke lengre uten sikring. Jeg har krabbet opp den smale eggen til det ene Kattøret 820 moh. Irritasjonen er omsider over og det føles så bra =)

Det andre Kattøret ligger 300 meter lengre unna. Spilderhesten ligger å gjespe på andre siden av Neverdalen.
 

Utsiken fra Kattøret og vestover er storslått. Storskardtinden til høyre i bildet er mitt neste mål for turen. Den mektige Køvdalstinden 1036 moh og H-1124 strekker sine lange, Flipper gråe nakker opp mot den blå himmelen.


Endelig oppe på Storskardtinden og ser utover Glomfjorden og Neverdal og bare nyter de herlige inntrykkene som strømmer på =)

Kommentarer

Anonym sa…
Ja, Kattøran er absolutt verdt et besøk, og jeg har vært på begge uten sikring. Den du ser på som vanskelig, den nordre toppen, er faktisk mindre dramatisk enn den søndre. Du klyver opp på ryggen mot nord, går rundt toppens vestside på ei gresshylle, og klyver opp på toppen fra sørsiden... Ellers kan jeg absolutt anbefale Køvdalstinden! :-)
Sier du d ? Interessant, d må man kanskje ta seg tid å forske ut en dag =)

Takk for innspill =)
Anonym sa…
Her er forresten en link til min turrapport fra samme fjell: http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=8688&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Populære innlegg