Høgnakken 1045 i Gildeskål =)

Pinsen nærmer seg med stormskritt og et velsignet høytrykk har lagt sine beskyttende isobarer over nordkalotten og sørger for perfekt turvær.  Endelig er dagen kommet da den mektige Høgnakken i Gildeskål skal beseires.
Høgnakken er en topp som har fristet lenge, og er ikke av de enkleste å beseire. Fjellet stiger rett opp fra havet og har en lang og stigende vestflanke som ender opp i toppen på 1045 moh. Høgnakken har en primærfaktor på 850 m.



Høgnakken sett fra grensen mellom Meløy og Gildeskål, den er et mektig og fantastisk skue der den ligger å venter. Jeg gleder meg til å nyte utsikten fra toppen =)


Ruten jeg fulgte opp til Høgnakken går gjennom et ganske krevende og til dels bratt terreng. Turen startet ved havna i Storvika. Der fulgte jeg en gjengrodd skogsvei til veis ende og labbet rett opp og innom til Reintiden, før jeg fulgte ryggen opp mot Høgnakken.

Takk til Lars Thomas Poppe for tips om rutevalg og gode råd om sikker ferdsel på ryggen opp til Høgnakken :-)


Fjellformasjon like ved Reintindan. Denne gir et representativt innblikk i hvordan fjellet er bygd =)



Akkurat forsert den værste stigningen og kommet opp på toppen av Reintinden 738 moh (også kalt Merastinden på enkelte kart). Nydelig utsikt ned mot Femris og Sandhornet. Godt å ta en liten brekk her og motivere seg til de 300 neste høydemeterene =)


Den vestvendte flanken til Høgnakken, bratt, vilt og vakkert. Jeg har ikke høydeskrekk men kjente sug i magen i enkelte luftige partier. Turen anbefales ikke i vått vær, da kan seilasen ned til lavlandet skje fort og uventet.


Nesten oppe på toppen. Den kritthvite stranden i Storvika ser forlokkende ut i varmen =)


Endelig oppe på toppen og Høgnakken kan strykes av fra listen. Jeg feirer med å plante flagget i toppvarden slik en alltid  bør gjøre ved store tindebestigninger =)



Utsikten ned mot Høgstjerna og Breidstjerna. Bjutifull, ikke mer å si om den saken.

Det ene antennefestent til forsvarets VLF stasjon i Novika, ligger rett nedfor toppen til Høgnakken. Antennen strekker seg 2 km over til fjellene på den andre siden.



Fugløya ligger i havblikk med sine taggete topper. Flott ikke sant ?


.

Kommentarer

Anne Kjerpeseth sa…
Bare ett ord: Fantastisk!
Bare så misunnelig, men denne turen tror jeg du får ha for deg selv.
Sør-Fugløy derimot, hvor noen av mine gener kommer fra, kan vi jo besøke i sommer kanskje?
Flott rapport fra Høgnakken.. Jeg har mange timer i paraglider foran denne, men har aldri satt mine ben på toppen...:-)
Takk for det :-) Høgnakken er nord-norsk natur på sitt aller fineste =)Vil nok tro det er en storslått opplevelse å paraglide forbi fjellet =)

Anne, har ikke tatt toppene på Fugløy så det er jo en god ide =)Får holde tanken varm =)
Anonym sa…
GOOOSSSSSJJJJ!!! :O)
Suuuuug i magen har hvertfall jeg.
"Fantastisk" er riktig ord, Anne :)

Men, jeg henger på hver bidige tur,
hilsen og takk fra Meg.
Rachel Berghei sa…
Flger med turene du har, og Høgnakken er en av de toppene jeg har "sett" på og lyst å gå på. Men e må innrømme at e kjente det helt ut i fingerspissene når e ser kor bratt det er :)
Ellers kjempetakk for kjempeflotte tur-rapporter. Veldig bra:)
Hei Rachel.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding =) Høgnakken er et luftig fjell, men det meste går bra om en er forsiktig =) Håper du får sjansen til å nyte utsikten derfra en gang du også =)
Unknown sa…
Du gikk vel på sørsiden av reintindan ja?
Jeg gikk via toppen av Reintinden opp til Høgnakken. Returen gikk på sørsiden av Reintinden og ned tilbake til Storvika.
Anonym sa…
Dette er en flott blogg. Her er det mange fine turer som jeg kunne tenkt meg å gå.
Er det noen alternative ruter opp til Høgnakken? Hvordan er det å gå fra Storvikvatnet til denne toppen? På kartet så ser det ut som at det er to rygger som kan følges fra vatnet. Den vestre ser best ut.
Hilsen Bjørn M.
sjubber sa…
Flott beskrivelse og en spennende tur. Tenkte å prøve den ut nå i helga. Tror du det er mye snø? Og tror du jeg kan gå med terrengløpesko? Mvh sjur

Populære innlegg