Per Karlsatinden @ Falkflågtindan

Per Karlsatinden er en av de 9 toppene som inngår i fjellkjeden til Falkflågtindan rett sør for Bodø. Falkflågtindan's 9 tinder utgjør sammen med Åselitindan's 4 tinder, fjellmassivet Børvasstindan. Hele 10 av Børvasstindans 13 tinder ruver 1000 moh, og er et fantastisk skue langs riksvei 17. Nesten som et lite Himalaya i miniatyr =)

Per Karlsatinden er en av de mest besøkte tindene og løfter seg 1036 moh. Tinden har fått sitt navn etter Reindriftsamen Per Karlson som holdt til i området på 1800 tallet.


Deler av Falkflågtindan sett fra Riksvei 17, hvor Per Karlsa  ruver midt i.

 Etter å ha ukependlet forbi tinden 2 ganger i uken i åtte månder, fant jeg ut at nok er nok. Utsikten fra den sagnomsuste Per Karlsatinden skal sjekkes ut.


Med stive hjul svingte jeg inn på parkeringsplassen i Mølnbukta, ca 4,5 mil sør for Bodø. Herfra går det en fin sti hele veien opp til toppen. Siste par hundre høydemetre går langs en meget luftig egg. For  oss som liker høyden så er det koseetappen ;)


Mølnelva i fritt fall. Den skaper et svalt drag i dalen på den varme fine dagen =)


Rett ovenfor tregrensen og toppene begynner å komme nærme. Stakkars Legdknubben som med sine 900 moh er en av de få Børvasstindan som ikke når opp i tusenmetersklubben.


Endelig begynner turmålet å dukke opp. Per Karlsatinden stikker opp til venstre på bildet. Tindene ligger tett innover her =) Tvillingene Sandvasstindan ligger til høyre på bildet.



Oppe på toppen og blir fulstendig betatt av utsikten. Per Karlsatinden har virkelig noe å by på.  Maken til utsikt har jeg ikke sett på lenge, helt fantastisk. Jeg nyter utsikten og konstanterer at i disse fjellområdene skal jeg tilbringe en del tid fremover =)

Bildet viser panorama i ca 240 graders vinkel. De fire Åselitindan ligger til venstre, Falkflåg tindan ligger rett frem og Falkflågdalen med sine mange vann og kulper ligger til høyre.


Utskten rett sør. Tinderekken som stikker opp er Småtindan i Gildeskål med Memaurtinden som høyeste topp. Langt i det fjerne skimtes Snøtinden på Svartisen, sånn sløyd 65 km unna i luftlinje.



Saltstraumens krefter vises godt i høyden =)

.

Kommentarer

Anonym sa…
HURRA for DobbelNilssen!
Følger hakk i hæl på deg og leser og studerer bildene dine! MÅ ha alle forstørra før jeg klikker meg ut av bloggen din :)
Et tips, se http://muffinmamma.blogspot.com/
Syns det er artig å lese bloggen hennes også,den kunstneriske Mesøyjenta som får alt til å bli vakkert og villt!
God kveld, fra Meg.
Takk for d, hyggelig å høre =)

Populære innlegg