Køvdalstinden 1036 moh

Køvdalstinden er en rank og høyrøyst tinde som ligger plassert i en tindesamling i fjellområdet  mellom Neverdal og Selstad i Meløy kommune.  Fjellkjeden strekker seg fra Glombreen og vestover, og lager et skille mellom de to dalene. Tinden drar seg 1036 meter til værs og kan fra lavlandet best beskues fra Neverdal.


Karutsnitt over fjellområdet som skiller Neverdal fra Selstaddalen, og der Køvdalstinden har sitt tilholdssted. Jeg startet turen ved Selstadvatnet og fulgte en skogsvei så langt den gikk. Derfra fulgte jeg et av elveleiene oppover og gikk inn på tinden fra øst. Høytoppene ligger tett i området og primærfaktor er bare 35 meter, effektive høydemeter fra Selstad er derimot 990 meter og det er jo sånt som smaker godt =)




Hestene på Selstad kikket forundret på meg, gjespet og viftet vekk fluene med halen i det jeg startet turen innover dalen =)



Det første glimt av området jeg er i ferd med å utforske, Køvdalstinden ligger gjemt bak Storskardtinden til venstre på bildet. Smeltingen fra Glombreen er stor og bekkene er vellfylte der de renner ned.



Jeg begynner å spise høydemeter i det jeg kommer til bekken og jeg gjør mitt aller beste for å gå fra en enorm sverm med fluer som følger etter meg oppover fjellet. Irriterende med alle disse fluene som følger med trekkfuglene sørfra om våren.... :P


Godt over tregrensen og får Køvdalstindens lange skuldre i sikte. H-1124 til venstre ligger å vokter inngangen til Glombreen. Turen videre opp går gjennom en storsteinur av dimensjoner. Heldigvis er steinene overkommelige å forsere og ikke av de største i Norge. For de som ikke vet det så ligger vistnok Norges største stein i Odda =)


Oppe på toppen og skuer ut over hele verden. Om ikke hele så ser jeg i allefall store deler av Meløy og opptil flere kommuner =) Nærmest til venstre ligger Storskartinden. Spilderhestene til høyre =)




En ensom snøspurv ble så glad over å få selskap at den satte seg ned ved siden av meg, og sang flere vers av sangen sin mens jeg satte et blått strek over Køvdalstinden i boka mi ;)


Kommentarer

Gratulerer med en flott topp som jeg har besteget fra Neverdal. Den flate toppen innbyr til overnatting! Tenk å få sett solnedgang og soloppgang fra denne perlen av en topp! Går ut fra at du vet at du på turen opp omtrent tråkket på vrakene av to jetfly som styrtet i 1963?
Anonym sa…
Spennende tur. Aldri hørt om den toppen! Men så bra at du gikk, og så bra et turmål. Du skriver lite om hvilken vanskelighetsgrad turene har.. :) men jeg regner med det er ingen "pingle-tur" denne gangen heller?
Enig,fluene er for tiden en sann plage for en fjellvandrer!!
Jeg likte så enormt godt det siste bildet og teksten til...
Igjen, tusen takk!
Meg
Takk for hyggelige kommentarer =)

Jan Inge, gikk meg på noen deler men fant ikke selve vrakene. Regner med de ligger fortsatt skjult under snøen. Skal ta turen opp til høsten for å lete mere :-)
Det ER bare deler av flyene der oppe.. De ble helt knuste da de traff fjellveggen..

Populære innlegg