17 maifeiring på Jøkulen

.
Da min gode venn Jan-Inge foreslo at vi skulle stikke på Hardangerjøkulen i Hordaland for å feire selveste 17 mai, nølte jeg ikke lenge før jeg slo til og meldte meg på. En sånn fin måte å feire nasjonaldagen på måtte jo være i tråd med idealene til skaperene av Nasjonen og Kongeriket Norge.

Eneste skår i gleden var at det passet egentlig ikke for oss å dra til Jøkulen 17 mai. Den eneste lettvinte løsningen vi så var å rett å slett fremskyndet feiringen og ta den 5 dager før tiden.
Logisk, ikke sant ?  
Finse er også et yndet sted for Kitere, og mange lekte seg i vinden på Finsevannet. Høyden Finse ligger på gjør at sesongen for kiting er lang med mye snø og stabil vind. Irriterer meg bare grønn for at jeg ikke tenkte så langt og tok med meg min egen Kite. Noterer det på en gul lapp til neste gang...


Hardanger Jøkulen er Norges sjette største Isbre, den dekker et areal på ca 73 km² og ligger fint plassert i vannskillet mellom øst og vestlandet. Det høyeste punktet på breen ligger 1863 meter over havet, som også er dagens turmål. 
Jøkulen er godt synlig i terrenget og er et kjært landemerke for vandrere på Hardangervidda, syklende på Rallarvegen og reisende med toget på Bergensbanen. I 1981 ble Skaupsjøen/Hardangerjøkulen landskapsvernområde opprettet og Jøkulen ble en del av det 551 km² store verneområdet.


Finse er et perfekt utgangspunkt for bestigning av Hardangerjøkulen. Finse er den høyestliggende stasjonen på Bergensbanen og ligger på 1222 moh.


På vei opp første stigningen mot Jøkulen og får Appelsinhytta og Kongsnuten i nærmere øyesyn.


Oppe på brefallet, bare ryggen opp mot toppen igjen =)


Oppe ved Jøkulhytta, en liten sikringsbu som er plassert nesten oppe på toppen av breen.
 Sikten og vinden tiltok kraftig på vei opp, så vi fikk ikke glede av den fantastiske utsikten som Jøkulen har å by på.




En fornøyd Jan-Inge stråler om kapp med solen etter en vellykket tur, mens han forberder seg på å holde en gnistrende 17. mai parole :-)

.

Kommentarer

Anonym sa…
Å dette har vi venta på så lenge, ja, så lenge, ja, så lenge!

Tilstår at jeg nå etterhvert husker at Børtinden er 1046 m.høy :)
har lest det temmelig mange ganger no! Hihi :))

Spennende feiring av nasjonaldagen!
Veldig artig at vi fikk være med på det, vi også! Flagget glemte dere heller ikke, sjøl om sjølveste dagen var 5 dager foran.
Takk for opplevelsen! Meg
Hei igjen =)

Hyggelig å høre at du også har besøkt Børtinden :) Takk for besøket :)

Populære innlegg