Ruffedalstinden 939 moh

.
Ruffedalstinden 939 moh er et av Gildeskål kommunes mange høye fjell. Fjellet vokter dalene Ruffedalen og Vakkerdalen samtidig som den holder et vaktsomt øye med den østlige flanken til Glombreen. Fjellet ligger helt øst i en klynge med høye tinder som strekker seg helt ut til kysten. Fjellet har derfor en primrfaktor på bare 90 m. 

Det føles helt ok å pakke sekken en tidlig torsdags morgen, vel vitende om at Ruffedalstinen skal beseires. Som bonus får jeg får anledningen til å vandre gjennom både Fagerdalen og Vakkerdalen i samme slengen. Det ligger jo i navnets natur hva dalene har å by på :)) 


Jeg er ved inngangen til Vakkerdalen og står å kikker opp på Ruffedalstinden som snart skal bestiges :) Jeg nyter utsikten og kjenner at skuldrene senkes og at hvilepulsen synker med flere slag i sekundet  :)  


Sporloggen til Ruffehytta og Ruffedalstinden.

Turen startet ved demningen til Langvatnet på Sundsfjordsiden av Glomfjellet. Kursen gikk gjennom Fagerdalen til Ruffehytta og derfra til Vakkerdalen og opp på den sør/østlige siden av Ruffedalstinden.



Fagerdalen er preget av gammel og grovvokst Furuskog. Det er gjort målinger av alderen til noen av de eldste Furuene. To av de største ble målt til henholdsvis 470 og 480 år, den største og eldste ble estimert til 600 år. Har nok fått med seg en del av verdenshistorien de buskene der :)



Ruffehytta, Glomfjord Jeger & Fiskeforenings jaktbu, ligger plassert i nydelige omgivelser, med Stor Ruffen i bakgrunnen :) 

Hytta ligger akkurat i tregrensen til Vakkerdalen og har en mildt sagt strålende utsikt ned mot Fagerdalen. Blir fint å tilbringe natten her :) 



Lite liv å se på fjellet men litt er det jo hvis en er oppmerksom. En stor Frosk kikker nervøst opp på meg når jeg vandrer forbi i lyngen i Vakkerdalen. Gourmet retten Froskelår er heldigvis for den, ikke så vanlig på denne kant av landet  =) 


Like oppunder toppen på Ruffedalstinden begynner Glombreen å produsere tåke så det holdet. Toppen skimtes såvidt. Tåke eller ikke, en kan jo ikke gi seg når en er så nærme så det er bare å gyve på får å komme seg helt til topps.


Og det var utsikten. Glombreen, Stor Ruffen og Ruffedalen vises såvidt. Mener å skimte Fugløya såvidt langt i det fjerne. Etter en liten rastepause i tåkehavet setter jeg kursen tilbake til Ruffehytta. Må jo passe på at jeg ikke går glipp av programmet "På Dansefot" på radioen ;)


Etter en god natts søvn pakker jeg sekken, takker jeg for meg og setter kursen tilbake til bilen og sivilisasjonen. Svinger innom Larsen tjønnene og tar peiling på DNT stien som går fra Fellvasstua til Langvatnet, med hodet fult av fine inntrykk fra toppturen og det nydelig stykke natur som Vakker og Fagerdalen er :))

..

Kommentarer

Fin rapport fra et alt for lite brukt område! Ruffehytta er ei perle når man vil nyte fjellet i ro og fred..:-)
Takk for d Jan Inge =)

Helt enig :)

Populære innlegg