Navaren på Glomfjellet

Den første nattefrosten har kommet i lavlandet , det er et friskt drag i luften. Med andre ord en fin anledning til å komme seg til fjells, i stedet for å ligge i sofaen å studere profilen på taklistene. Formiddagslønsj på Navaren er myyye bedre :)

Navaren er en liten smålubben sak som ligger sentralt plassert på Glomfjellet. Den stikker 769 meter til værs og har en primærfaktor på 160 meter. Toppen er ikke av de høyeste, men utsikten er ikke noe å si på. Både øvre og nedre Navarvatn og Gåsvatnan kan med letthet studeres fra oven :)


Ved vestenden av Namnlausvatnet. Navaren har en mørk fortid som fjelltrimpost i Meløy, og har derfor et fint skilt som peker ivrig i riktig retning. I så måte er det lett å finne fra til riktig topp :)



Kartutsnitt over Navaren.

Toppen er lett tilgjengelig fra Parkeringsplassen på Namnlausvatnet og en har da fordelen å starte ca 550 moh. Med andre ord er ikke en bestigning av Navaren den mest krevende turen på Glomfjellet, men som klesprodusenten Stormberg sier det: "Små turer er også turer".  Følg den gamle Rallarveien  mot Nedre Naver og ta sikte på toppen via Daudmannskardet. Så enkelt kan det gjøres :)



Navaren ligger å speiler seg i det blikkstille Namnlausvatnet. Nydelig, ikke sant ? 


Utsikten fra toppen i sør-vestlig retning. Fin utsikt over Svartisen, de mektige Glomfjord alpene og Nedre Navervatn. Skimter såvidt i Rødekorshytta ved enden av Nedre Naver.



Utsikten i Nord-Østlig retning er det ingenting å si på. Nesten hele Glomfjellet åpenbarer seg og øynene møter få hindringer =) Stor Ruffen troner høyt over Øvre Navervatn og Gåsvatnan :)

Om ikke lenge blir dette området vernet i en ny nasjonaparken som opprettes her, og som skal gå under navnet Láhku Nasjonalpark.



Kommentarer

Ja, Navaren er et fint mål for en spasertur fra P-plassen på Navnlaus. Men dette må da være en stund siden? Eller har dere ikke fått snø enda? Her oppe i min nye fjellverden i Troms er det skiføre stort sett overalt! :-)
Var der tidlig i oktober, uekn før før det første store snøfallet :)

Det vil jeg tro, mye flotte skifjell i Tromsø :)
Anonym sa…
FLOTT AT JEG HAR FÅTT MEG DATA IGJEN! Takk for sist, Sturla... jeg har savnet deg og fjellet!

Her oppe kjenner jeg meg igjen, ja!
Hilsen Meg
Hei igjen =)

Bra du har kommet på nett igjen da :)

Populære innlegg