Botntinden 1217 moh

Siste uke var preget av et horribelt regnvær som satte nye nedbørsrekorder i Nordland. Nesten alt av snø i lavlandet ble vasket bort. Ganske så irriterende når man egentlig vil opp i toppene å gå ski Rando style. Været kan man heldigvis ikke gjøre noe med, men det er lov å håpe at regnet kommer ned som snø oppe i høyden.

Etter en ukes studering av de fine profilerte taklistene i leiligheten min, observerte blikket mitt endelig blåfargen på himmelen. Tiden var kommet for å sjekke ut snø forholdene og utsikten fra Botentinden på Svartisen.



Den hvitkledde Botentinden stikker høyt til værs i Kilvika i Holandsfjorden. 


Jeg startet turen opp til Botentinden fra Glomfjordsiden av fjellet. Bilen ble parkert ved utløpet av tunnellen på fjellveien til Glomfjellet. Der tok jeg retning mot Middagstuva og gikk inn på breen ved der, videre gikk turen til Botentinden via H-1259. Så enkelt kan det gjøres ;)


Fykanåga fikk godt tilsig fra elvene i Fykandalen. Men heldigvis kom forrige ukes nedbør ned i form av fin pudder snø over tregrensen :-)



Endelig oppe på Svartisen og tar en velfortjent drikkepause der. Fin utsikt mot selveste StorRuffen :)


Aiai, for en herlig utsikt fra Botentinden, høye tinder ligger tett som hagl utover fjorden
Helgelandsbukken til venstre, Holandsfjorden i midten og Motinden og Bjørnskardstinden til høyre.  



Bra utsikt ned til de svære snørasene som ble utløst fra Bjørnskardstinden og Motinden. Rasene og de ustabile snømassene i fjellet, sperret Fylkesveien i skikkelig mange dager. 



H-1259 på Svartisen.



I det solen senker seg ned i vest, tar jeg et blikk tilbake til Botentinden før jeg setter jeg kursen tilbake til bilen. Glad og fornøyd over dagens utflukt, konstaterer jeg at det er ikke noe poeng i å sitte inne når alt håp er ute :)

.

Kommentarer

Takk for fine bilder fra et flott turmål! :-)
Det er lett å ta fine bilder fra sånne panorama topp :)

Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Glefs sa…
Takk for flotte turbeskrivelser!

Lurer på et par ting; er veien åpen for alle, og hvordan er den delen av breen du gikk over. Går en usikret der?
Hei.

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Veien er åpen for alle og pleier normalt å bli brøytet rundt påsketider. Breen er trygg på den siden jeg pleier å gå på på, dvs lite eller ingen sprekker. Jeg har alltid gått usikkert der.
Anonym sa…
Fantastisk! Takk fra meg :)

Populære innlegg