H-1074 på Glombreen

Det har kommet mye nysnø i fjellet og mens snøbygene har lavet ned har tiden blitt flittig brukt til å studere kart, oppdatere dagdrømmer og legge nye planer. H-1074 er en knaus stikker opp helt nord på Glombreen, og jeg har i lengre tid vært nysgjerrig på hva knausen har å by på. Den har en primærfaktor på 115 meter og en utsikt som går 1000 meter rett ned til Spilderdalsboten og Spilderdalsvatnet.

Når været klarnet opp og solen glimret med sitt nærvær fikk jeg en ypperlig anledning til å finne ut hva knausen har å vise til :)


Kartutsnitt over den 8 km2 store kåpebreen "Glombreen". H-1074 ligger helt nord på brepartiet og vokter kommunegrensen mellom Meløy og Gildeskål i vannskillet.



I det jeg runder opp den første stigningen fra Glomfjord får jeg øye på Bjørn som jobber seg opp fjellsiden med Trakkemaskinen til Glomfjord alpinsenter. Jeg hadde vel egentlig regnet med at jeg måtte preppe spor opp den værste stigningen for trakkemaskinen, men den kom meg i forkjøpet. Heldigvis ! :)



Store hengskavler i fjellene, skumle men flotte å se på fra god avstand.


Oppe på brebassenget åpenbarer H-1074 seg. Jeg er spent på om utsikten er så god som jeg håper på.


Midt ute på Glombreen og får Istindan i øyensyn fra en litt annen vinkel en det jeg pleier. Flotte tinder er de, det hersker det vel ingen tvil om :)


Ooooh, for en utsikt. Knausen på breen har virkelig et skue som er verdt mye :) 

Fra venstre vises: Istindan, tinderekka mellom Neverdal og Spilderdalen, Spilderdalsvatnet, Skjeggen Galtskardtinden, Lofoten mot nord i det fjerne og Sætertinden helt til høyre.  



Jeg måtte jo selvsagt benytte sjansen til å stikke bort på Kronjuvelen på Glombreen, nemlig selveste Istinden 1194 moh. Fint skue mot H-1074 :)

Bare å nyte den fine stunden mens tankene konkluderer med at H-1074 virkelig var verdt et besøk. Anbefales om du skulle være i nærheten :-)




Kommentarer

Flotte bilder fra et vakkert landskap! Noen år siden sist jeg var på Istinden; da gikk jeg opp fra Neverdal..:-)
Takk for d Jan Inge. Ikke vanskelig å ta fine bilder med en sånn natur rundt seg :)

Ikke dårlig å gå opp fra Neverdal, det har jeg tenkt på flere ganger :) Har du tatt den sommer eller vinter ?
Er nok helt klart snakk om en sommertur! Tror det kan være en viss skredfare vinterstid..:-)

Populære innlegg