Kvalhornet 962 moh

Tiden har i det siste stort sett gått med til å trene seg opp til årets store alpeeventyr som går av stabelen i Berner Oberland Sveits i april. Kjente og kjære topper har blitt besteget flere ganger for å venne kroppen til lange og seige etapper. I mellom slagene må man jo også ta seg tid til å utforske nye områder og tinder.

Kvalhornet i Valnesfjorden ligger som et lite sukkertøy som en av de mange tindene som hører til Sjunkhatten nasjonalpark. Den ligger i grenseskillet mellom Bodø og Fauske kommune, og er ettersigende en av Saltens mest besøkte topper sommer som vinter. Navnet Kvalhornet har den fått da formen på toppen skal minne om finnen på en Hval eller kval som vi nordlendinger sier.

Bare å pakke skiene i takboksen på Tåyåtaen, sette kursen nordover mot Valnesfjord og fyre i gang popanlegget med god musikk. 900 effektive høydemeter skal forseres til frokost :)



Fremme ved parkeringsplassen ved Bringsli i Valnesfjorden. Her er et finfint utgangspunktet for bestigning av Kvalhornet. 


Sporlogg over turen opp. Fra Bringsli går første etappe mot Nattmålstuva 634 moh, her passer det strålende med en liten drikkepause før kursen settes nordover opp mot toppen. 



Oppe ved Nattmålstuva skimtes såvidt Kvalhornet 2 km unna. Toppen er et populært mål noe som den fine tråkkete skisporet viser, rene motorveien opp. Jeg trakket selvsagt mine egne spor opp.


Jeg har ikke sett så mange kvalfinner i mitt liv, så jeg klarer ikke helt å se likheten. Men uansett fjelltoppen foran meg er Kvalhornet og fin er den uansett :) 


180 graders panorama fra toppen. 

Saltenfjorden til venstre, etterfulgt av Børvasstindan, Kistrand og Mjønestindan, Heggmotindan, Breiviktinden, Hegmovatnet, Fagertinden og skikkelig mange flere tinder. Området er jo et paradis for tindebestigere. Hvor skal en begynne, hmmmmm..... ??

Er bare å spenne på seg skiene og kjøre slake svinger ned til bilen. Lønsj og et par behagelige timer i velværeavdelingen på Bodø spectrum venter. Man må jo tross alt bruke opp gavekortet som Julenissen landet under treet.

Kommentarer

Anonym sa…
Ingen grunn til ikke å legge igjen en stor takk!
Jeg er med deg fremdeles!

Klem fra Meg.

Populære innlegg