Nord-Nårges høgaste :D

På vei nordover etter et vellykket opphold i Trollheimen begynner jeg å bla i boka med ubestegne tinder/fjell som jeg har med meg til en hver tid. Mens jeg blar i boken dukker plutselig Oksskolten i Hemnes frem, og den har stått på listen en stund. Fjellet med sine 1916 moh ligger på tiende plass i skandinavia over fjell med høyest primærfaktor. I Kongeriket Norge ligger det på åttende plass. Ganske imponerende med tanke på at det er nesten 300 fjell i Norge som er over 2000 meter høye og mye høyere en Oksskolten.

Jeg bestemmer meg fort og setter kursen mot grensetraktene til Sverige. Oksskolten skal nemlig strykes ut av lista mi :)



Oksskolten, Nord-Norges mektigste og høyeste fjell ruver 1916 moh med østre del av Okstindbreen slyngende rundt seg. Et fantastisk sku og en fantastisk tinde som snart skal beseires :)



Sporloggen opp til Oksskolten. 
Jeg fulgte E-12 ved Umbukta og tok utgangspunkt i anleggsveien rundt Kjenvatnet. Bilen ble parkert ved østre del av vannet, like forbi Kjenvashytta. Der fulgte jeg sti opp til breen, krysset over brearmen og peilet meg opp mot toppen.


En og annen stor sprekk i Okstindbreen, jeg priser meg lykkelig over godt stål i stegjernene og breøksa mi :)


Oppe på sånn ca 1300 meters høyde og får flanken til toppen i nærmere øyesyn. 


Oppe på toppen finner jeg minneplanten som markerte 100 års jubileet over førstebestigningen som ble gjort av Peder Stordal og Charles Rabot i 1883. 


180 graders Panorama over store deler av Okstindbreen og fjellene i Okstindmassivet. 
Okstindbreen er 46 km2 og massivet har 11 av Nord-Norges høyeste topper i sin samling. I grunn et fabelaktig område som jeg straks begynner å like :)

Jeg føler meg virkelig som Kongen på haugen her :)


Okshornet 1907 moh ligger og vokter grensen til Sverige. 


På andre siden av vannet skues den nye Rabot hytten som Hemnes bygger. De syv søstre ligger på rekke å rad ute med kysten :) 


Til slutt sender jeg et blikk hjemover og til min gode venn Svartisen som ikke er til å unngå å se fra toppen. Glad og fornøyd over dagen begynner jeg å spasere ned fra toppen, mens jeg lurer på om jeg rekker Systembolaget i Hema før det stenger ;)

.

Kommentarer

Gratulerer! Denne har lenge stått på lista mi også, og lenger blir det vel ettersom jeg flytta nordover...:-)
Takk for det :)

Får håpe du får sjansen for det er en virkelig perle av et fjell :)
Anonym sa…
Dette ser virkelig ut til å være et fint turmål, tror jeg setter den på lista.
Oksskolten er absolutt verdt å stå på en liste over fremtidige turmål. Jeg ble meget imponert over hva området har å by på :) Jeg har også fremtidige planer om å hilse på noen av de andre kremtoppene i Okstindanmassivet :)

Populære innlegg