Kongen i Bodø @ Lurfjelltind 1284


Lurfjell er et fantastisk flott område, som jeg kun har hatt gleden av å beskue fra vinduet i det lavtflygende ettermiddagsflyet til Sas på vei til landingen i Bodø. Området ligger i grensen mellom Beiarn og Bodø kommune og den majestetiske Lurfjelltinden 1284 moh troner som en konge i det ellers så lettkupperte området.

Når den første og etterlengtede snøen har kommet i høytoppene så er det på tide å stikke til fjells å ønske den hjertelig velkommen. Samtidig får jeg jo benyttet sjansen til å gjøre et besøk på Lurfjelltinden og sjekke ut forholdene på den kanten av landet :)


Jeg kom sent avgårde og mørket er i ferd med å senke seg. Med kun fullmånen som belysning, går jeg i god driv i retning av Lurfjelltinden. De majestetiske Børvasstindene ligger mystisk og forlokkende i bakgrunnen.



Sporloggen fra Svarvassætra til toppen av Lurfjelltinden. Jeg svingte av Vei 812 ved Oldereid og fulgte anleggsveien opp til Svartvassætra som er et meget fint utgangspunkt for Lurfjelltinden. Fra parkeringen til toppen er det ca 11 km. 


Teltet er kommet opp og lyset er kommet på. Utsikten mot baksiden av Børvasstindan e fantastisk !

Kem faen treng kaffebar når en kan fyre opp primusen i lyngen mens nordlyset å månskjinnet sørga for å sette stemninga mens kaffen e på kok ? Priceless ! :)


De spisse og alpine Åselitindan ligger på rekke og rad og soler seg i det røde kunstige lyset fra Bodø som ligger et par mil i luftlinje unna. Djeveltanna (Søndre Åselitinden) ligger nærmest.


Herlig utsikt til Urskartind, den høyeste av Falkflågtindan :)


8 blå grader gjør at det er på tide å trekke inn i teltet, slå på sentralfyren og åpne minibaren. Det er vist happy hour mellom kl 21 og 22, og passer egentlig fint med en liten pjotler mens jeg venter på middagen skal serveres :)


Etter en god natt søvn er det på tide å søke høyere terreng og få et glimt av solen som begynner å bli mangelvare på denne siden av året her nord for polarsirkelen. 

Imponerende skue mot tusenmeterstoppene i Sandvasstindan, Falkflågtindan og Åselitindan :) 


Solen kikker såvidt frem bak Lurfjelltinden i det jeg kommer opp på fortoppen. God overblikk mot eggen som fører til selve toppen.  



Underkjølt regn har skapt mange flotte isskulpturer i den grelle vegetasjonen i høyden :)


Toppvarden på tinden :)


Du verden for et skue som åpenbarer seg i vestlig retning. Dette må vel være den beste utsikten Bodø har å by på, bokstavlig talt siden tinden er Bodøs høyeste fjell.


Rett øst. Sjunkhatten Nasjonalpark og Fjellheimen i Sulis kommer godt frem. Mange fremtidige turmål her for oss som trivest best over 1000 høydemeter :) 

Vel, vel. Bare å komme seg tilbake til bilen før solen blør i havet og værendringen som er meldt kommer. 
Krysser fingrene for at det dumper ned snø. Masse snø :) :) :)




Kommentarer

Flott rapport fra kjente trakter! Jeg valgte i sin tid en mer direkte rute mot toppen, men jeg var der i august, så det var jo ikke spesielt glatt! :-) Fine bilder, selv om du sliter litt med nattbildene.. Hva slags kamera bruker du?
Takk for det ! Vil ikke forbause meg om du har vært her også Jan Inge :)

Det var nok linsen som skapte litt krøll, fikk ikke stilt inn fokusen skikkelig. Har et Eos 400
Har også en EOS 400, men den er ikke spesielt god på høy ISO. Bruker EOS 50 når jeg trenger høy ISO og lange lukkertider. Har skjedd utrolig mye på dette med lysstyrke og kamera de siste åra, så jeg drømmer om videre oppgradering, men har ikke råd! :-)
Kjenner du til siden www.wwv.no? Der finner du mange gode rutebeskrivelser til kommunetoppene i Norge, samt til en del andre topper..
Lukter på nytt kamera selv, men er ikke på budsjett for inneværende år :)

Vært innom den siden, mye bra info og beskrivelser der må sies :)
Anonym sa…
E syns bildan e toppers!!!!
Bi nesten mørkredd av å les, men så virke det sååååå skkrrr...spennende,
at e klar ikkje å la vær å bli reven med på turen opp til toppen!
Tenker på de to jentekonfirmantene som slepte seg opp på Lurfjelltinden med sekken full av bunader og stasen sin fordi de ville ha kule bilder .... :) Takk for flott tur og fine isskulpturer! Meg.

Populære innlegg