Herlige Januar :)

Jeg gleder meg alltid til Januar. Da kommer det langvarige og stabilt kalde været fra Øst og solen begynner å lyse på fjelltoppene rund bygda mi. Jeg kjenner at energien kommer tilbake og kroppen er i ferd meg å tre ut av mørketidens dvale. Drømmer skal hentes og planer lagt gjennom en mørk vinter skal iverksettes. Nå begynner årets topptursesong :)

Bare å få på seg Gore-tex bunaden og hive ranselen ryggen. Jeg skal ut. Ikke nøye hvor bare det er noen fjell og en isbre der :) 



På toppen av alpinbakken i Glomfjord tar jeg av stegjern og feller settes på skiene. Føret er isete, glassert og skikkelig ræva. Men hva gjør vel det når solen lyser i toppene og feller og skarejernene på skiene fester godt :) 


Øvre Glomvatn ligger mørkt og stille i det jeg passerer det på vei opp til Glombreen. Isen har såvidt begynt å forme seg i elveoset.



Månen lyser blekt opp over Småtindan og Memaurtinden i Gildeskål. Et vakkert skue som jeg lar øynene hvile lenge på :)



Vinden og den effektive kulden på toppen av Istinden er nådeløs. Jeg rekker å knipse noen få bilder før batteriet til kameraet kneler fulstendig. Jeg begynner å spekkulere i om batteriene på hodelykten tåler kulden ? .... Hmmm..... :) 

Heldigvis er jeg ikke av den frosne karakteren, batteriet mitt er fulladdet. Jeg lar meg målbinde av fargespillet og kampen mellom lyset og mørket som utarter seg på himmelen i det solen går ned bak Sætertindan.  Jeg nyter stunden og tilstedeværelsen av å være helt alene i fjellet på naturens premisser. Tankene småfilosoferer litt og konkluderer med at en kan ha mange drømmer og mange planer, men livet kommer egentlig ned til dette :)


.




Kommentarer

Et flott turmål med suveren utsikt! Vurderte en gang å stå på ski ned fra Istind til Neverdal, men da levde fjellet opp til navnet sitt: det var blankis under snøen på nordsia! Er nok uansett litt i bratteste laget for en med mine skiferdigheter... :-) (Men har gått OPP den veien sommerstid...)
Må alltid opp på istinden i løpet av skisesongen, den er helt rå på utsikten :) Sikkert en kjempetur opp der på sommeren, d må jeg prøve en gang :)
Anonym sa…
Du..... e lika bildan dine! Teksten også, for den del :)
Meg.
Kurt S Høgetveit sa…
Heisann Sturla.
Flotte bilder du legger ut fra turene dine Sturla og beskrivelsene dine er det heller ikke noe å si på!
Riktig så trivelig :-)
Ønsker deg mange flotte turer fremover...

Populære innlegg