Pudder jakt på Stor-Ruffen :)

Ruffen på Glomfjellet er en av få tindene som stikker seg opp fra det ellers så flate og karakteristiske viddelandskapet som preger Lahko nasjonalpark i Nordland. Den har en høyde på 1182 meter, en primærfaktor på 510 meter og en utsikt som rekker over hele nasjonalparken. Snøforholdene i lavlandet er elendige så da er det bare å stikke til fjells for å jakte på pudder i snødekte fjellsider. Kanskje drikke en kopp kakao og om ikke annet sjekke utsikten fra selveste Stor Ruffen :)


Jeg blir alltid fornøyd når jeg får post som ikke inneholder ordene faktura, kid nummer eller betalingsfrist. Ekstra glad blir jeg når jeg får post fra Lene og Lars i Glomfjord Jeger & fiskeforening som inneholder en nøkkel, da betyr det at jeg har fått låne hytte på Glomfjellet :) Gåsvannhytta ligger nærmest Ruffen og er et glimrende utgangspunkt :)


Ikke langt fra parkeringsplassen på Navnløsvatn gikk hunden Odin, en 60 kg`s sørafrikansk BoerBoel, gjennom en tynn snøbro og forsvant ned i en 8 meter dyp snøsprekk. Gode råd var heldigvis ikke dyre ! Vi satte i gang en redningsaksjon som selv de beste innen redningsbransjen ville nikke anerkjendende til, som selvfølgelig resuterte i at Odin kom velberget opp fra sprekkern. Heldigvis uten skader ! 



Gåsvannhytta til Glomfjord Jeger & Fisk er et kjærkomment syn på Glomfjellet :)


Trolig første gang og neppe siste gang Gåsvannhytta har hatt så breie pudder planker på besøk. 


Livet går fra bra til litt bedre når en kommer seg ut, få fyr på bålet og setter litt lys på vinternatten. Kaffen smaker mye bedre fra svartkjelen en fra den beste kaffemaskinen som er å oppdrive. Ekstra god blir den med litt smakstilsetning fra medbrakt flaske med høgfjellsvann som jeg plutselig fant i sekken min. Den må vel ha ramlet ned i den da jeg pakket. Jaja, la gå ! :)


Stor Ruffen i all sin prakt åpenbarer seg i det vi feller opp skiene og begynner den 5 km lange stigningen mot toppen.  Humøret er på topp og forventningene store :)


Happy Mountanieers, Bent og Odin nyter vidsynet på toppen av Ruffen :)


Du store alpakka for en utsikt, hele Glomfjellet og vestre del av Svartisen ligger for våre føtter. Her er det bare å nyte utsikten i lange drag :)


Utsikten vestover.
 Kontrasten er stor mellom den kalde og mørke Glomfjorden og de kritthvite flater på Glombreen som lyser opp i landskapet. Imponerende skue, ikke mer å si om den saken :)


Nydelig utsikt over Fagerdalen, Storvatnet og Sundsfjordalen som ligger i nordlig retning. Småtindan og Bodø ligger til høyre i bildet.

Vel, vel. Da er det bare å krysse Ruffen av listen, pakke fellene i sekken og spenne på skiene. Fjellsiden skal dekoreres med fine sinus formede svinger og store avtrykk fra sørafrikansk poter :)






Kommentarer

Herlige bilder fra det som en gang var "mine" fjell!! :-)
Anonym sa…
Imponert over en såpass lang tur med breie/tunge ski og plastsko :-)

Når kommer rapport fra puddertoppen/Ronsfjellet??
Anonym sa…
Amazing! God påske, Sturla :) Hilsen Meg
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

Populære innlegg