Østentinden og Blåtinden :)

Tradisjonen tro byr Fjelltrimen i Meløy på et knippe av lune trimturer, hvorav noen byr på strålende utsikt i tillegg til helsegevinsten. Østentinden på Ørnes byr på 719 effektive høydemetre og er en kjapp fin trimtur for de som liker å drive med sånne aktiviteter. Å springe til fjells liker jo jeg, og når jeg i tillegg ikke har hatt æren av å besøke tinden før så er det bare å spenne joggeskoene på og springe opp i høyden :)


Solen trenger såvidt gjennom den tettvokste granskogen som jeg forserer på min ferd opp til snaufjellet. Det ryktes at det er mye småtroll i traktene så jeg jogger fort gjennom den trolske stemningen i den mørke skogen :)


Det er mange veier å nå Østendinden på. En fin vei er å følge stien til Rontinden fra Gjerset og ta sikte mot høyeste punkt å gå der det faller seg naturlig :)


På min ferd opp i høyden går jeg meg på en liten sildrebekk som er på vei ned til havet, noe som gir meg en fin mulighet til å leke litt med kameraet :) 

Av og til lønner det seg å ikke følge stien, da finner en sånne små fine perler :) 


Oppe på Blåtinden og myser rett mot Østentinden og de fantastisk flotte tindene som ligger innenfor :)
Galtskartinden speiler seg i det mørke og blikkstille Markvatnet.


Endelig oppe ved trigpunktet som markerer toppunktet på tinden. Bare å sprette lokket på fjelltrimmkassen og sette min sirlige signatur i boken som ligge der:)


Fin utsikt ned mot tettbebyggelsen i Ørnes :) 


Messøya, Meløya og Bolga. Øyene i Meløybassenget ligger som perler på en snor. Til og med Blokktinden i Rødøy vises godt i horisonten, og det er jo ikke et dårlig syn på en mandags ettermiddag :) 


Kommentarer

Flotte bilder fra gamle trakter! Her har jeg hengt og dinglet med føttene mens termikken skrudde paraglideren stadig høyere over toppen.. :-) Forresten: hvorfor dukker et blogginnlegg med dato 20.juni først opp i dag 7.juni?
Tipper det er god oppdrift i fjellsidene rundt Østentinden. Sikkert en fantastisk opplevelse å skru seg opp i høyden der, men er ikke sikker på at jeg hadde turt det samme :) Er litt på etterskudd med innlegget, var oppe 20 mai :)
Takk for tilbakemelding ! :)
Anonym sa…
Wow, så fine bilder!
At du ikke kunne vente på .....
Meg

Populære innlegg