Katedralen i Novika

Brenningshula Børsteinshola i Novika i Gildeskål er et naturlig stoppested på min to dagers grotte ekspedisjon i Gildeskål. Grotten er stor og kalles ikke uten Katerdalen. Grotten ligger ca 80 meter over havet og markerer hvor høyt havnivået var da grotten ble skapt av naturens krefter. Havets bølger har jobbet med de svake sonene i klippen og gravd ut den svære grotten. Det finnes faktisk også hulemalerier i grotten som er skikkelig gammel, trolig mange tusen år gammel. Hvis en ser nøye etter kan en skimte dyre og menneske figurer i taket.


Børsteinshola åpenbarer seg med inngangen formet som en mektig symetriske bue. Grantrærne rett nedenfor åpningen forteller litt om størrelsen. Det er høyt under taket i den hula der for å si det sånn :)


På vei inn åpningen til hula. Bare å finne frem hodelykten og håpe batteriet holder.


Her ender hula, ikke så langt som jeg håpet på, men likevell en grei start på ekspedisjonen.


Ut i åpningen og ut i lyset igjen.

Fasinerende landskap i Novika, toppenn av Høgnakken ligger skjult i skylaget.


Den som leter finner. Jeg surret litt rundt i området og fant inngangen til en annen hule oppimellom steinrøysa. Aner ikke hva den heter men eller hva jeg møter, men utforskes skal den ! 


Heller ikke denne hula var dyp, men jeg lar meg lett fasinere av hulrommet i fjellet. I grunn en grei oppvarming til neste grotte på listen :)


Kommentarer

Og etter denne oppvarminga venter Greftkjelen?! :-)
Hehe, nei den står på listen men dog litt lengre ned :) Nonshaugrotta var neste turmål, fant dessverre ikke åpningen til hovedgrotten, kun den øvre.
Grotter er så spennende 😊 er noen her også men et stykke mellom dei.
Unknown sa…
nice,hvor langt inn gårbørsteinshola er det åpning på andre siden?
Hei Marita. Børsteinshola går ikke så veldig langt inn, kanskje en 70-80 meter inn i fjellet. Det er ikke åpning på den andre siden.

Populære innlegg