Barndomsdrømmer om Solvågtinden

Solvågtinden er særegen fjelltopp som ligger i Junkerdalen i Saltdal Kommune. Den har en høyde på 1559 meter og en primærfaktor 883 meter. Tinden byr på minst 1450 effektive høydemeter, og en utsikt som strekker seg fra kysten og langt inn i Sverige. Med andre ord en skikkelig kremtopp :)

Fra baksetet i bilen til mine foreldre har jeg stiftet kjennskap til Solvågtinden på utallige turer til og fra Sverige i barndommen. Fjellet sto for mine barneøyne som en gigant blant tinder og var på den tiden et fjell som virket helt umulig å beseire. Vel-vel, heldigvis endrer man oppfatning av ting når man blir litt eldre. Dagen er kommet for å oppfylle barndomsdrømmer.


Hengebroen over Junkerdalselva er første etappen på ferden opp til Solvågtinden. Området fra elva og opp til tregrensen er vernet i form av naturreservat og jeg får gleden av å tasse gjennom nydelig og fargerik bjørkeskog på vei opp bakkene.


Jeg passerer Statskoghytten Storjordfjellkoia, hytten ligger fint til i Junkerdalura Naturreservat


Oppe over tregrensen og inne i Junkerdalen Nasjonalpark der jeg får dagens turmål i øyesyn. Jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig til å stå på toppen og nyte utsikten på den fine høstdagen :)


Dragen i Solvågtinden er det første jeg ser når jeg karrer meg opp skardet på vestsiden av fjellet. Heldigvis er den ganske så rolig i det jeg lister meg forbi så jeg slipper å få svidd av meg pelsen. 


Den smale sti på vei til toppunktet. Det luftige partiert på sørveggen er spennende bratt.


Endelig oppe på selveste solvågtinden, en gammel barndomsdrøm er i ferd med å gå i oppfyllelse.
Meget bra tittel på Boka i turkassen på Solvågtinden, jeg måtte selvsagt skrive navnet mitt der med sirlig løkkeskrift :) 


Panorama over Junkerdalen, lønsdal og Saltfjellet. Herlig ! 


Det mektige Ørfjellet kommer frem i sin helhet på andre siden av dalen. I morgen skal jeg studere utsikten i motsatt retning for da sitter jeg der og ser over på Solvågtinden.  Det blir spennende :)


Det er første gang jeg har sett ett Grønt og ett blått fjellvann samtidig. Merkelige greier.

Et fremtidig turmål studeres nøye. Nord Saulo, Norges høyeste grensetopp. Satser på å sjekke ut den gobiten på denne siden av året om ikke snøen setter en stopper for d.



Storjord nasjonalparksenter er et bra utgangspunkt for Solvågtinden. Derfra går det merket sti opp til Nasjonalparken og et godt stykke opp til Solvågtinden. Hvis en først er i området er det fint å sjekke ut Junkerdalsura, et trangt fjell gjell som Junkerdalselva og isen har gravd ut. Den er flott  :)




Kommentarer

Populære innlegg