Solskinnstur i Trollheimen

Trollheimen er et fjellområde som ligger lokalisert i grensetraktene mellom Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Området er godt tilrettelagt for fjellturisme med bemannede hytter, dusj, 3 retters middag og overnatting til glade fjellvandrere. Sekken kan med andre ord pakkes lett, irriterende lett.

Fjellvandringsruten Trekanten går mellom hyttene Gjevilvasshytta, Trollheimshytta og Jøldalshytta og er etter sigende en en av Kongerikets mest populære fjellvandringsruter, noe jeg fikk en dyp forståelse for etter å ha opplevd Trollheimen på nært hold. Ruten går i et område som har variert natur med høye topper og lune daler som elver og breer har formet gjennom årtidene. 

Sånt må jo bare testes ut og sammen med Norheim Brothers pakker vi sekken og beveger oss inn i ukjent terreng, kun utstyrt med godt humør og Visa kort.


Solen skinner fra skyfri himmel i det vi laster sekken på ryggen og forlater frokosten og den lune Gjevilvasshytta og setter kursen mot Trollheimen og Trollheimshytta.


I godt driv spiser vi høydemeter og beveger oss opp mot slettelandskapet under fjellet Blåhøa. Der skal vi vade over den mektige Gravbekken før vi øker høyden ytterligere opp og inn i den trange dalen som leder opp til fjellpasset ved Riaren. 


Endelig opp i skaret på Riaren 1320 moh, det høyeste punktet mellom Gjevilvashytta og Trollheimshytta. Fossådalsvatnet ligger blikkstille uten en krusing på det dyp blåe vannet.


Trollheimen begynner å vise seg i all sin magiske prakt. Fjellene Snota til venstre og Trollhetta i høyre på bildet er populære turmål. Trollheimshytta ligger rett ned i bakken her.


Trollheimshytta 540 moh er et kjærkommet syn, siden man blir fort litt tørst i varmen. Den sjarmerende hytten var ferdig bygget i 1890 og var den første hytten som ble bygget i Trollheimen. Hytten kunne nok fortalt noen røverhistorier om den hadde kunnet snakke, mye eventyr i de veggene der :)


Trollheimshytta er med sin plassering et knutepunkt for mange ruter, noe som veivisningskiltet gir et bilde av. Solen skinner og toppturfeberen herjer i kroppen. Jeg velger meg Trollhetta 1616 moh som medisin for feberen. 


På god vei opp til toppen av hetta. Jeg snur meg og nyter utsikten til den skikkelig lange Gråsjøen og ikke minst Snota 1668 moh. Fjellet er et fantastisk flott skue, og jeg noterer meg Snota med sirlige bokstaver på en gul lapp sånn at jeg skal huske på å bestige tinden neste gang jeg er i området.


Fortjent kaffepause på toppen av Trollhetta. Toppen av hetta er en stor steinbelagt flate, og veldig ulikt de alpine fjellene jeg er vant til å omgi meg med. Jeg kjenner litt på skuffet følelsen over den manglende utsikten den steinbelagte flaten byr på, men den går heldigvis fort over når jeg finner en Kvikk Lunch i sekken som jeg ikke viste om :) 


Trollhetta består av tre topper, og jeg blir skikkelig glad når jeg ser utformingen til topp 2 og 3. Noen herlig luftige partier er i vente. Nå begynner jeg å kjenne meg hjemme i Trollheimen :)


Utsikten fra topp to og ned i Litlhelvete (som juvet så treffende heter), og vannet Trollauget er mildt sagt spektakulært. Jeg nyter utsikten og knipser sikkert tusen bilder, før jeg begynner å tenke på at det meste her oppe heter ett eller annet med Troll. Hmmm, best å tusle videre før mørket faller på og Trollene begynner å få kjenne duften av kristenmanns blod !


Nedstigningen mot Jøldalshytta er begynt, bare å forsere det lange lange Langfjellet :) 


Jøldalshytta 739 moh er den siste hytten vi overnatter i på vår ferd gjennom Trollheimen. Herlig å nyte et par kalde pils i sola her mens ømme lårmuskler får sin fortjente vile :)


En ny solfylt morgen gryr og sekkene kles på. Vi passerer glade kyr og ullbefengte sauer i kulturlandskapet til Sætra som ligger ved Jøldalshytta. Er jo litt fint da :)


Et siste blikk mot Trollhetta før turen går tilbake til Gjevilvashytta hvor vi avslutter siste side i trekanten. 


Den siste etappen tilbake til utgangspunktet går i et lett og fint terreng :)


Kryssing av Minnilla. Perfekt sted å lunche med en sådan nydelig utsikt oppover dalen :)


Tilbake på Gjevilvasshytta etter tre dagers vandring i den fantastiske og magiske Trollheimen. Noen blir sikkert litt slitne og såre i beina etter en så lang vandring i fjellet, men ikke vi. Vi er bare strålende fornøyde over de flotte opplevelsene og inntrykk vi fikk fylt i hardisken på vår reise gjennom Trollheimen.

Etter vi har konkludert med at de fleste Trolleventyr har en lykkelig slutt, også dette, så er det bare å begynne å peke ut kursen for neste eventyr og si ordene: Snipp, snapp, snute, da er eventyret ute !




Kommentarer

Populære innlegg